You are here: Home > Publications > Journal articles
Author:  
All :: A, B, C, D, F, G, H, L, M, O, P, S, T 
  
 
Brien L.-A., Charette M. and Goudreau J.
(2017)
Nursing Students’ Perceptions of the Contribution of High-Fidelity Simulation and Clinical Placement in a Critical Care Course
,
Clinical Simulation in Nursing
13(9), 436-441.
Deschênes M-F. and Goudreau J.
(2017, July)
Addressing the development of both knowledge and clinical reasoning in nursing through the perspective of script concordance: An integrative literature review
,
Journal of Nursing Education and Practice
7(12), 28-38
Lavoie P., Boyer L., Pepin J., Goudreau J. and Fima O.
(2017)
Accompagner les infirmières et les étudiantes dans la réflexion sur des situations de soins : Un modèle pour les formateurs en soins infirmiers
,
Quality Advancement in Nursing Education/Avancées en formation infirmière
3(1)
Pepin J., Goudreau J., Lavoie P., Bélisle M., Blanchet Garneau A., Boyer L., Larue C. and Lechasseur K.
(2017, February)
A nursing education research framework for transformative learning and interdependence of academia and practice
,
Nurse Education Today
Blanchet Garneau A.
(2016)
Critical reflection in cultural competence development: a framework for undergraduate nursing education.
,
Journal of Nursing Education
(55), 125-132
Lavoie P., Cossette S. and Pepin J.
(2016)
Situation awareness assessment in patient deterioration simulations
,
SIM-one Ontario Simulation Network
Lavoie P., Cossette S. and Pepin J.
(2016)
Testing nursing students’ clinical judgment in patient deterioration simulations: Development of a situation awareness instrument
,
Nurse Education Today
(38), 61-67
Létourneau D., Cara C. and Goudreau J.
(2016)
(accepted)
Agir avec humanisme : l'approche humaine et relationnelle du soin, un pouvoir de l'infirmière.
,
Perspective infirmière.
Myrick F. and Pepin J.
(2016)
Editorial: Nursing Education in the Digital Age / La formation en sciences infirmières à l’ère du numérique
,
Quality Advancement in Nursing Education - Avancées en formation infirmière
2(1)
ISSN: Article 1
Otti A., Pirson M., Goudreau J., Hountondji S.R.J. and Piette D.
(2016)
Tenue d’un journal des apprentissages en stage clinique infirmier : quels avantages pour la qualité d’encadrement et d’apprentissage des étudiants de l’institut national médico-sanitaire au Bénin, une étude multi-méthodes.
,
Revue francophone internationale de recherche infirmière
2(1), 49-65
Pepin J. and Myrick F.
(2016)
Interview with Dr. Janet Landeen / Entrevue avec la Dre Janet Landeen
,
Quality Advancement in Nursing Education - Avancées en formation infirmière
2(1)
Blanchet Garneau A. and Pepin J.
(2015)
A constructivist theoretical proposition for cultural competence development in nursing
,
Nurse Education Today
Accès en ligne (RAC)
Blanchet Garneau A. and Pepin J.
(2015)
Cultural competence: A constructivist definition.
,
Journal of Transcultural Nursing
26, 9-15
Boyer L., Tardif J and Lefebvre H
(2015)
From a medical problem to a health experience: how nursing students think in clinical situations.
,
Journal of Nursing Education
54(11), 625-632
Dumont K., Loye N. and Goudreau J.
(2015)
Le potentiel diagnostique des questions d’un test de concordance de scripts pour évaluer le raisonnement clinique infirmier
,
Pédagogie médicale
16(1), 49-64
Goudreau J., Pepin J., Larue C., Dubois S., Descôteaux R., Lavoie P. and Dumont K.
(2015)
A competency-based approach to nurses’continuing education for clinical reasoning and leadership through reflective practice in a care situation
,
Nurse Education in Practice
15(6), 512-578
Goulet M.H., Larue C. and Alderson M.
(2015)
Reflective practice: a dimensional concept analysis from nursing and educational science perspectives
,
Nursing Forum
ISSN: PubMedPMID: 25639665
Goulet M.H., Larue C. and Chouinard C.
(2015)
Partage du savoir expérientiel : regard sur la contribution des patients partenaires d’enseignement en sciences infirmières
,
Santé Mentale au Québec
2015 été; 40(1), 53-56
ISSN: PubMedPMID: 26355479
Larue C., Pepin J. and Allard É.
(2015)
Simulation as replacement or accompaniment of clinical experiences: A scope review
,
Journal of Nursing Education and Practice
5(9)
Lavoie P., Pepin J. and Cossette S.
(2015)
Development of a post-simulation debriefing intervention to prepare nurses and nursing students to care for deteriorating patients
,
Nurse Education in Practice
15(3), 181-91 (RAC)
Legault A., Martinez A.-M., Brien L.-A. and Tremblay N.
(2015)
Dix années de formation par compétences en soins palliatifs au baccalauréat en sciences infirmières de l’Université de Montréal
,
Dix années de formation par compétences en soins palliatifs au baccalauréat en sciences infirmières de l’Université de Montréal
23(1), 9-11
Legault A., Martinez A-M., Brien L.-A. and Tremblay N.
(2015)
Dix années de formation par compétences en soins palliatifs au baccalauréat en sciences infirmières de l’Université de Montréal
,
Bulletin du Réseau de soins palliatifs du Québec
23(1), 9-11
Myrick F. and Pepin J.
(2015)
An Indigenous Nurse Educator’s Point of View - La perspective d’une infirmière et professeure autochtone
,
Quality Advancement in Nursing Education - Avancées en formation infirmière
1(3)
ISSN: Article 7
Ouellet J and Mukamurera J
(2015)
La formation continue d’infirmières de soins à domicile : retombées perçues au regard de l’amélioration de la qualité des soins aux aînés.
,
Quality Advancement in Nursing Education - Avancées en formation infirmière
1(3), 6
Pepin J. and Myrick F.
(2015)
Editorial : Co-creating a learning culture - Co-créer une culture d’apprentissage
,
, Quality Advancement in Nursing Education - Avancées en formation infirmière
1(3)
ISSN: Article 1
Bonnier L., Goudreau J. and Déry J.
(2014)
Soutenir le développement des compétences de préceptrices à l’aide d’un forum de discussion
,
Variation,
115, 122-129 (RAC)
Goudreau J., Boyer L. and Létourneau D.
(2014)
Clinical reasoning in nursing practice: A cognitive learning model based on a think aloud methodology.
,
Advancement in Nursing Education - Avancées en formation infirmière
1(1), 1-18
Bilodeau K., Dubois S. and Pepin J.
(2013)
Contribution des sciences infirmières au développement des savoirs interprofessionnels
,
Recherche en soins infirmiers
113, 43-50.
Larue C., Dubois S., Girard F., Goudreau J. and Dumont K.
(2013)
Le développement continu des compétences de raisonnement clinique et de leadership : facteurs personnels et facteurs organisationnels
,
Recherche en soins infirmiers,
112, 76-87 (RAC)
Lavoie P., Pepin J. and Boyer L.
(2013)
Reflective debriefing to promote novice nurses' clinical judgment after high-fidelity clinical simulation: a pilot test
,
Dynamics,
4, 36-41 (RAC)
Bilodeau I., Pepin J. and St-Louis L.
(2012)
Journal club in a critical care unit: A innovative design triggering learning through reading and dialogue
,
Dynamics,
23(1), 18-23 (RAC)
Blanchet Garneau A. and Pepin J.
(2012)
La sécurité culturelle : une analyse de concept
,
Recherche en Soins Infirmiers,
111, 22-35 (RAC)
Goudreau J. and Deschênes M-F.
(2012, May)
Using a Script Concordance Test to Assess Development of Clinical Reasoning in Nursing Students.
,
2012 CASN Nursing Research Conference. Toronto (Canada).
Ouellet J, Thibault C and Durand S
(2012)
Amélioration continue de sa compétence professionnelle en quatre étapes : Développer son portfolio professionnel de formation continue pour assurer à la population des soins et services sécuritaires et de qualité. Montréal
,
Ordre des infirmières et infirmiers du Québec
Deschênes M-F., Charlin B., Gagnon R. and Goudreau J.
(2011)
Use of a script concordance test to assess development of clinical reasoning in nursing students.
,
Journal of Nursing Education
50(7), 381-7
Deschênes M-F. and Goudreau J.
(2011)
L’évaluation du raisonnement clinique infirmier par le test de concordance de script.
,
5è congrès du Secrétariat international des infirmières et infirmiers de l’espace francophone (SIDIIEF). Genève (Suisse).
Ouellet J, Durand S and Maillé M
(2011)
La formation continue pour la profession infirmière au Québec : Norme professionnelle.
,
Ordre des infirmières et infirmiers du Québec
Ouellet J, Durand S and Maillé M
(2011)
Vers une culture de formation continue pour la profession infirmière au Québec : Document d’orientation.
,
Ordre des infirmières et infirmiers du Québec
Turner N. and Goudreau J.
(2011)
From student to emergency nurse: a qualitative study of an educational support seminar
,
Journal for Nurses in Staff Development,
27(5), 210-5 (RAC)