Vous êtes ici : Accueil > Publications > Articles
Auteur:  
Tous :: A, B, C, D, F, G, H, L, M, O, P, S, T 
  
 
Brien L.-A., Charette M. et Goudreau J.
(2017)
«Nursing Students’ Perceptions of the Contribution of High-Fidelity Simulation and Clinical Placement in a Critical Care Course»
,
Clinical Simulation in Nursing
13(9), 436-441.
Deschênes M-F. et Goudreau J.
(2017, juillet)
«Addressing the development of both knowledge and clinical reasoning in nursing through the perspective of script concordance: An integrative literature review»
,
Journal of Nursing Education and Practice
7(12), 28-38
Lavoie P., Boyer L., Pepin J., Goudreau J. et Fima O.
(2017)
«Accompagner les infirmières et les étudiantes dans la réflexion sur des situations de soins : Un modèle pour les formateurs en soins infirmiers»
,
Quality Advancement in Nursing Education/Avancées en formation infirmière
3(1)
Pepin J., Goudreau J., Lavoie P., Bélisle M., Blanchet Garneau A., Boyer L., Larue C. et Lechasseur K.
(2017, février)
«A nursing education research framework for transformative learning and interdependence of academia and practice»
,
Nurse Education Today
Blanchet Garneau A.
(2016)
«Critical reflection in cultural competence development: a framework for undergraduate nursing education.»
,
Journal of Nursing Education
(55), 125-132
Lavoie P., Cossette S. et Pepin J.
(2016)
«Situation awareness assessment in patient deterioration simulations»
,
SIM-one Ontario Simulation Network
Lavoie P., Cossette S. et Pepin J.
(2016)
«Testing nursing students’ clinical judgment in patient deterioration simulations: Development of a situation awareness instrument»
,
Nurse Education Today
(38), 61-67
Létourneau D., Cara C. et Goudreau J.
(2016)
(accepté)
«Agir avec humanisme : l'approche humaine et relationnelle du soin, un pouvoir de l'infirmière.»
,
Perspective infirmière.
Myrick F. et Pepin J.
(2016)
«Editorial: Nursing Education in the Digital Age / La formation en sciences infirmières à l’ère du numérique»
,
Quality Advancement in Nursing Education - Avancées en formation infirmière
2(1)
ISSN: Article 1
Otti A., Pirson M., Goudreau J., Hountondji S.R.J. et Piette D.
(2016)
«Tenue d’un journal des apprentissages en stage clinique infirmier : quels avantages pour la qualité d’encadrement et d’apprentissage des étudiants de l’institut national médico-sanitaire au Bénin, une étude multi-méthodes.»
,
Revue francophone internationale de recherche infirmière
2(1), 49-65
Pepin J. et Myrick F.
(2016)
«Interview with Dr. Janet Landeen / Entrevue avec la Dre Janet Landeen»
,
Quality Advancement in Nursing Education - Avancées en formation infirmière
2(1)
Blanchet Garneau A. et Pepin J.
(2015)
«A constructivist theoretical proposition for cultural competence development in nursing»
,
Nurse Education Today
Accès en ligne (RAC)
Blanchet Garneau A. et Pepin J.
(2015)
«Cultural competence: A constructivist definition.»
,
Journal of Transcultural Nursing
26, 9-15
Boyer L., Tardif J et Lefebvre H
(2015)
«From a medical problem to a health experience: how nursing students think in clinical situations.»
,
Journal of Nursing Education
54(11), 625-632
Dumont K., Loye N. et Goudreau J.
(2015)
«Le potentiel diagnostique des questions d’un test de concordance de scripts pour évaluer le raisonnement clinique infirmier»
,
Pédagogie médicale
16(1), 49-64
Goudreau J., Pepin J., Larue C., Dubois S., Descôteaux R., Lavoie P. et Dumont K.
(2015)
«A competency-based approach to nurses’continuing education for clinical reasoning and leadership through reflective practice in a care situation»
,
Nurse Education in Practice
15(6), 512-578
Goulet M.H., Larue C. et Alderson M.
(2015)
«Reflective practice: a dimensional concept analysis from nursing and educational science perspectives»
,
Nursing Forum
ISSN: PubMedPMID: 25639665
Goulet M.H., Larue C. et Chouinard C.
(2015)
«Partage du savoir expérientiel : regard sur la contribution des patients partenaires d’enseignement en sciences infirmières»
,
Santé Mentale au Québec
2015 été; 40(1), 53-56
ISSN: PubMedPMID: 26355479
Larue C., Pepin J. et Allard É.
(2015)
«Simulation as replacement or accompaniment of clinical experiences: A scope review»
,
Journal of Nursing Education and Practice
5(9)
Lavoie P., Pepin J. et Cossette S.
(2015)
«Development of a post-simulation debriefing intervention to prepare nurses and nursing students to care for deteriorating patients»
,
Nurse Education in Practice
15(3), 181-91 (RAC)
Legault A., Martinez A.-M., Brien L.-A. et Tremblay N.
(2015)
«Dix années de formation par compétences en soins palliatifs au baccalauréat en sciences infirmières de l’Université de Montréal»
,
Dix années de formation par compétences en soins palliatifs au baccalauréat en sciences infirmières de l’Université de Montréal
23(1), 9-11
Legault A., Martinez A-M., Brien L.-A. et Tremblay N.
(2015)
«Dix années de formation par compétences en soins palliatifs au baccalauréat en sciences infirmières de l’Université de Montréal»
,
Bulletin du Réseau de soins palliatifs du Québec
23(1), 9-11
Myrick F. et Pepin J.
(2015)
«An Indigenous Nurse Educator’s Point of View - La perspective d’une infirmière et professeure autochtone»
,
Quality Advancement in Nursing Education - Avancées en formation infirmière
1(3)
ISSN: Article 7
Ouellet J et Mukamurera J
(2015)
«La formation continue d’infirmières de soins à domicile : retombées perçues au regard de l’amélioration de la qualité des soins aux aînés.»
,
Quality Advancement in Nursing Education - Avancées en formation infirmière
1(3), 6
Pepin J. et Myrick F.
(2015)
«Editorial : Co-creating a learning culture - Co-créer une culture d’apprentissage»
,
, Quality Advancement in Nursing Education - Avancées en formation infirmière
1(3)
ISSN: Article 1
Bonnier L., Goudreau J. et Déry J.
(2014)
«Soutenir le développement des compétences de préceptrices à l’aide d’un forum de discussion»
,
Variation,
115, 122-129 (RAC)
Goudreau J., Boyer L. et Létourneau D.
(2014)
«Clinical reasoning in nursing practice: A cognitive learning model based on a think aloud methodology.»
,
Advancement in Nursing Education - Avancées en formation infirmière
1(1), 1-18
Bilodeau K., Dubois S. et Pepin J.
(2013)
«Contribution des sciences infirmières au développement des savoirs interprofessionnels»
,
Recherche en soins infirmiers
113, 43-50.
Larue C., Dubois S., Girard F., Goudreau J. et Dumont K.
(2013)
«Le développement continu des compétences de raisonnement clinique et de leadership : facteurs personnels et facteurs organisationnels»
,
Recherche en soins infirmiers,
112, 76-87 (RAC)
Lavoie P., Pepin J. et Boyer L.
(2013)
«Reflective debriefing to promote novice nurses' clinical judgment after high-fidelity clinical simulation: a pilot test»
,
Dynamics,
4, 36-41 (RAC)
Bilodeau I., Pepin J. et St-Louis L.
(2012)
«Journal club in a critical care unit: A innovative design triggering learning through reading and dialogue»
,
Dynamics,
23(1), 18-23 (RAC)
Blanchet Garneau A. et Pepin J.
(2012)
«La sécurité culturelle : une analyse de concept»
,
Recherche en Soins Infirmiers,
111, 22-35 (RAC)
Goudreau J. et Deschênes M-F.
(2012, mai)
«Using a Script Concordance Test to Assess Development of Clinical Reasoning in Nursing Students.»
,
2012 CASN Nursing Research Conference. Toronto (Canada).
Ouellet J, Thibault C et Durand S
(2012)
«Amélioration continue de sa compétence professionnelle en quatre étapes : Développer son portfolio professionnel de formation continue pour assurer à la population des soins et services sécuritaires et de qualité. Montréal»
,
Ordre des infirmières et infirmiers du Québec
Deschênes M-F., Charlin B., Gagnon R. et Goudreau J.
(2011)
«Use of a script concordance test to assess development of clinical reasoning in nursing students.»
,
Journal of Nursing Education
50(7), 381-7
Deschênes M-F. et Goudreau J.
(2011)
«L’évaluation du raisonnement clinique infirmier par le test de concordance de script.»
,
5è congrès du Secrétariat international des infirmières et infirmiers de l’espace francophone (SIDIIEF). Genève (Suisse).
Ouellet J, Durand S et Maillé M
(2011)
«La formation continue pour la profession infirmière au Québec : Norme professionnelle.»
,
Ordre des infirmières et infirmiers du Québec
Ouellet J, Durand S et Maillé M
(2011)
«Vers une culture de formation continue pour la profession infirmière au Québec : Document d’orientation.»
,
Ordre des infirmières et infirmiers du Québec
Turner N. et Goudreau J.
(2011)
«From student to emergency nurse: a qualitative study of an educational support seminar»
,
Journal for Nurses in Staff Development,
27(5), 210-5 (RAC)